Utseendet spelar visst det roll!

The melodifestival. Mmm... Vilken suprice det blev! Jag är helnöjd, den låt svenska folket valde tror jag kommer komma långt! Jag gillade den men trodde verkligen inte att den skulle vara så populår, men det var en positiv överraskning, eller vad säger ni?

Jag har funderat på en sak. Igen! Det här med självkänsla, utseende och att träffa den rätta. Det har enligt mig ett samband. Jag läser för tillfället en bok på skolans rekomendation "Det var inte mitt fel - konstan att ta ansvar" skriven av Ann Heberlein. Hon skriver i den hur trött hon är på alla dessa kroppsideal och bantningskurer som är i högsta populäritet om jag själv får uttrycka det så. Hon pratar om människans värde, om vi alla är värda lika. Hon tycker då att utseendet inte ska spelar någon för självkänslan. Men då fortsätter jag det resonemanget med att säga att jag tror det alltid har varit så att människor vill se bra ut. Vi jämför oss med andra och drömmer att se ut som Eva Longoria eller någon annan idol. Är vi inte nöjda med oss själva gräver vi gärna ner oss i det och tycker synd om oss själva. Det står inte jag för. Vill du se bra ut, se till att göra det då! Det som spelar roll är att du själv är nöjd med ditt eget utseende. Obsevera nöjd, du behöver inte tycka att du är perfekt, för det finns det ingen som gör vågar jag påstå. Men om du inte själv är nöjd med dig själv sänks därmed självkänslan automatiskt, min egen hypotes. Om din självkänsla sänks, är du inte attraktiv i någon annans ögon, inte mina allafall. Men om du har självkänsla och är nöjd med hur de ser ut kommer fler att attraheras av dig. Då kommer vi till nästa punkt. Det är inte utseendet som räknas, men jovisst är det det! Inte går du fram till den där feta rödhåriga killen med alldeles förstora glasögon och för små jeans så du ser halva arslet på honom i baren på krogen för att fråga om ni inte kan gå på dejt? Nej, på krogen letar du efter en kille just du tycker är snygg och verkar intressant. Träffar du vänner som du älskar blir de snygga i dina ögon. Så anser jag. Men om du nu träffar en kille som du faller för måste du ju tycka att du själv är attraktiv för att förstå att hans känslor för dig är sanna. Om du nu tycker som jag vill säga."Du måste älska dig själv för att kunna älska andra..." - Jag fortsätter: du kan inte älska dig själv om du inte är nöjd med dig själv. Men kom ihåg jag menar inte att vi måste tycka att vi är perfekta, men vi måste vara nöjda med oss själva. Det är det det handlar om. Är du nöjd med dig själv älskar fler dig. Men det är bara min åsikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0