Sekretess.

Ja, att definiera ordet 'sekretess' är inte så himla svårt. Du hittar meningen "förbud att röja uppgift, vare sig det sker muntligen eller genom att allmän handling lämnas ut eller det sker på annat sätt" var du än letar. Detta är taget från NE.

Men försök förklara för mig när det är tillåtet, lagligt, att förmedla sekretessbelagda uppgifter myndigheter emellan. Det ni! Försök med det om ni kan. Själva sekretesslagen är aningen knepig må jag säga. Den hade varit så enkelt om ovanstående definition hade följts till punkt och pricka utan undantag. Men så är det naturligtvis inte. Som alla andra lagar finns det undantag, restriktioner. Vi är skyldiga att lämna uppgifter till polisen till exempel, för att de skall kunna utreda brott. Men vilka av de sekretessbelagda uppgifterna får du säga? Alla? Eller bara de relevanta? Och vilka är relevanta? Det kan du väl inte veta fören polisen säger 'Tack, detta var bra. Nej, det har ingen betydelse'.

Sekretesslagen känns lite som golfregler. Det är tillåtet om... Det här nedrans 'om:et' förstör allting.

Tack för att ni lyssnade.

Kommentarer
Postat av: Caanez

hejsan, tänkte bara informera om min nya blogg som innehåller fullt med användbara tips som alltid är bra att ha, kolla gärna in men lämna en kommentar innan du går så jag vet vad du tyckte :). om du inte är intresserad ber jag om ursäkt för denna kommentar.. kram caanez

2010-02-15 @ 16:23:57
URL: http://caanez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0