Hur ska jag göra?

Så, en runda till Växjö för föreläsning avklarad. Och vet ni? Jag åker till min mamma idag. Skulle ha åkt på torsdag men varför inte idag? De nere i Blekinge har ju påsklov och varför inte hälsa på och ta vara på tiden med familjen då? Nej, just det. Jag gör helt rätt.

Dock bekymrar jag mig. Jag ringde mamma och förklarade idén och hon tyckte den var utmärkt. Men. Det där men:et. Hur kunde jag glömma? Prosit skall ju med. Det där odrägliga utedjuret ni vet som bor här hemma. Observera 'utedjur'. Hur skall detta gå? Från och med ikväll till och med söndag eftermiddag. Jag behöver er hjälp. Vad ska jag göra? Vågar jag släppa ut utedjuret Prosit hemma hos mamma? Jag tror inte han springer iväg, nya kulturer (stora kulturskillnader mellan Blekinge och Småland) gör han lite 'mammig'. Men min mamma bor nära vägen och oron att han kanske ändå springer bort gror inom mig. Men kan jag verkligen hålla honom inomhus ända till söndag? Han har ju en katt-polare hos mamma, men ändå.

Vad ska jag göra?
- Släppa ut honom och hoppas på att han kommer när jag ropar?
- Eller, hålla honom inne med polaren Alice?

Ps, nej jag kan inte lämna honom hemma för D kommer på fredag och vi kan inte åka ensam med Prosit i bilen. Det lilla underbara livet har för mycket energi för att bara en människa skulle räcka till för att underhålla honom hela vägen. Sitta still är inte hans starka sida, om ingen myser med honom då.

Kommentarer
Postat av: Heidi,Kattfamiljen.se

På din fråga finns det inget helt klart svar. Om du tror att Prosit inte skulle sticka så kanske du kan släppa ut honom men å andra sidan kan han bli rädd och springa vilse. Olika katter reagerar så olika. Jag vet till exempel att våra Ragdolls kan jag släppa lösa bara någon av oss är med för dom är så flockbundna så dom följer efter oss medans vår huskatt alltid går i sele för han är tuffare och mer självständigare så han skulle nog våga ta en egen liten tur utan att tänka på om han hittar tillbaka. Vår blandras kisse är väldigt mammig och pappig men också ganska rädd av sig så han skulle jag heller inte släppa var som helst så han går oftast i sele. Så känn efter med magkänslan, hur reagerar just din kära Prosit? Skulle han kanske kunna tänka sig att gå i sele några dagar? Det är ju ingen livstid han skall behöva lida av att gå i koppel. Bättre det än att han springer ut på den där vägen. Tror inte heller det är värsta grejen om han måste vara inne flera dagar, visst han kommer protestera förmodligen men då springer han ju inte bort i alla fall. Min systers katt som är 13 år och alltid varit utekatt blev nyligen sjuk och var tvungen att vara inne ett par dagar så dom kunde se att han faktiskt åt och blev bättre. Syrran tog ut honom i sele för att han skulle få lite luft. Han hatade verkligen att vara instängd och behöva gå i koppel men det funkade ändå. Det var ju också för hans bästa. Hoppas du kommer på hur du skall göra :)

2010-04-06 @ 18:36:03
URL: http://kattfamiljen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0