Datorvärldens förkortningar.

Äntligen har jag fått fram vad 'nvm' betyder. Min bror, som förövrigt är sexton och kan hela datorvärlden och dess språk, har skrivit detta 'nvm' ofta till mig. Jag har funderat och funderat på vad det kan vara. Men jag kom verkligen inte på det. Kan ni? Jag frågade honom innan idag. Men försök komma på själva vad det betyder så skriver jag det senare.

Fick även en lista av honom, från Wikipedia, men han säger att den stämmer. Så läs och lär gott folk.
  • afk - away from keyboard, inte vid datorn (d.v.s. ej anträffbar via datorn)
  • brb - (I'll) be right back, (jag kommer) strax tillbaka
  • btw - by the way, förresten
  • ftw - for the win, för vinsten, till exempel "computers for the win"
  • gtg/g2g - got to go, måste dra.
  • imo - In My Opinion, min mening, enligt min åsikt
  • irl - in real life, i verkliga livet (jämför afk)
  • lol - laughing out loud, skrattar högt. Även lewl och ibland lawl.
  • omg/omfg/zomg - Oh my god också "omfg" (Oh my fucking God), "O herregud" och "O herre jävlar"
  • yw - you're welcome,du är välkommen (Var så god).
  • jk - just kidding, skämtar bara.
  • lmao - laughing my ass off, skrattar arslet av mig
  • noob/nub/nab/snoob/n00b/newb/nåb/froob - Betyder ungefär "nybörjare". Stavas ofta n00b. Ursprungligen en omskrivning av "Newbie".
  • rofl - rolling on floor laughing, rullar på golvet och skrattar.
  • tbh - to be honest, ärligt talat.
  • Thx - Thanks, Tack
Wikipedia skriver även att detta språk tillhör online-kulturen. Hur många kulturer finns det runt om i världen egentligen? Får jag välja så lever jag i Smålands-kulturen.

Kommentarer
Postat av: JENNY

ja men va bra! vad var det som var felet då?

:S

2010-01-12 @ 09:46:53
URL: http://jennyjanssons.se
Postat av: JENNY

bra då :)

2010-01-12 @ 09:54:27
URL: http://jennyjanssons.se
Postat av: anonymous

never mind

2010-04-25 @ 21:52:48
Postat av: ALIZIA

Never mind betyder de :)

2012-02-24 @ 23:38:32
URL: http://kiinderkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0