Abort på grund av kön?!

Vart är Sverige på väg? Jag har hört talas om detta ett tag nu, att göra abort på grund av kön. Det har varit debatter både i tidningar och radio´s. Jag har uppmärksammat detta och funderat på att skiva ett tyckande här i bloggen men det var först idag jag fick tummen ur när jag läste Rebeccas blogg där hon har ett inlägg om just detta. Såg att hon har uppmärksammat detta tidagare än jag men hur som helst så är frågan mycket viktig. Så här stället jag mig till detta:

Att göra abort på grund av "fel" kön är emot all min moral som finns!! Vart kommer detta att leda? Om det skulle vara naturligt att göra abort för att vi vill ha ett visst kön, ja, i så fall kan jag sätta hela mitt liv på att om, säg vilken kändis som helst, ta Carolina Gynning, hon bestämmer sig för att ha en flicka då lovar jag att alla hennes fan också vill ha detta. Ska vi välja bort barn på grund av könet? Jag får det inte att gå ihop. Vad har könet med saken att göra? Är det inte en bebis vi vill ha? Ett barn! Om vi väljer bort ett barn på grund av kön kommer det snart att bli klasskillnader på kön! Förstår inte folk det? Hörde på radion hur en invandrarkvinna ringde in angående detta och var helt emot det, men hon framhävde även att om man bor i ett land där kvinnor är nervärderade så kan den blivande mamman få en känsla av att skydda sitt barn genom att göra abort så denne slipper gå igenom vad hon själv varit utsatt för. Jag håller med att man kan få en sådan känsla, men vi minskar inte kulturen om att kvinnor är mindre värda iså fall. Jag vill påstå att vi ökar skillnaden mellan kvinnan och mannen där någon av dessa kön kommer att bli nedvärderat om vi börjar välja bort det ena. Det kommer gå i omgångar vilket kön som är inne att få. Suck. Irriterad jag blir på sådant här. Mitt förslag är att ingen får veta könet på bebisen innan det är försent att göra abort. Efter vecka 18, in i graviditeten, då kan, de som vill, få  reda på könet. Men inte innan, för jag vill då inte ha ett samhälle där könet ska bli en trend.

Om det är någon som kan förklara för mig varför man vill välja bort kön, så säg mig den antagligen bisarra anledningen!

Fotonot: Carolina Gynning har inget med detta att göra, det var bara för att ha ett exempel på en kändis, jag hade kunnat tagit vem som helst!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Det där med kändisar har jag inte ens tänkt på men det är inte helt omöjligt att det faktiskt hade kunnat bli så. Idag är vi ju helt beroende av dem och vad de gör (inte jag personligen, men världen).



Tycker det är ett bra inlägg och det är kul att du ispirerades av mig :)

2009-06-10 @ 14:55:01
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Tutte

Vadå äter sallad ibland?? aldrig ^^

2009-06-10 @ 16:02:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0