Vilken film?

Jag vänder mig åter igen till er läsare om lite hjälp. Jag har funderat, ja - i säkert flera år, på en film som jag inte kommer på vad den heter. Kan ni lista ut det efter följande beskrivning?

Det är på nazist-tiden då det är en dans som är förbjuden (twist eller något i den stilen heter dansen tror jag) där flera ungdomar smyger ut på kvällarna till hemliga ställen och dansar den. Det finns en stark scen jag minns väl, och det är när en handikappad, eller för att vara exakt, en funktionsnedsatt person letar (i princip hela filmen) efter en LP-skiva. När han äntligen får tag i skivan och är på väg hem möter han några nazister som ifrågasätter vad han håller i. När denne man visar det säger de i stil med "vad är det här för skit?" och kastar och stampar på skivan så den går sönder.
Den handlar även om hur ungdomar ger varandra pakter om att aldrig gå med i nazisternas armé men en efter en blir tvungna på grund av att hot eller för att rädda sin familj...

Vet ni vad den heter? Jag vill ju ha den...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0