Könsdiskriminering, finns den ens?

När jag såg TV4-nyheterna igår kväll talade de om det här med att 'Toys r us' är anmälda för könsdiskriminering. Jag kan inte låta bli att lägga mig i debatten. Jag var inte helt säker på vad leksaksföretaget var anmälda för så därför letade jag upp lite snabbfakta om detta. Du kan själv läsa det HÄR om du inte känner dig insatt.

I snabba drag är företaget anmälda för könsdiskriminering eftersom de har flickor bakom spisar och killar visar upp byggkläder mm på deras bilder i katalogen. Kan inte Sverige bara acceptera att kvinnor och män är olika? Det är väl inte leksaksföretagens fel heller? Det bara är så. TV4-nyheterna bad en flicka välja vad hon ville i leksaksaffären, och hon ville ha ett par rosa prinsesskor. De frågade en pojke samma sak, och han kunde tänka sig en superdräkt eller lego.

Om jag ska säga vad våra skillnader beror på så är först och främst att könen har olika intressen och framför allt olika behov. Barn jämför sig dels med andra barn i samma ålder och dels men vuxna. När barnen går på dagis dras flickor till 'flickhörnan' där alla dockorna är och pojkarna till deras hörna där allt lego finns. På film jämför sig flickor med prinsessor och pojkar med superhjältar. Men gör det någonting? Är det något problem att vi har olika intressen?

Jag är så trött på denna 'feminism' eller vad man ska kalla det som finns. Visst, det är klart att det inte skall vara någon skillnad på män och kvinnor lönemässigt om de utför samma arbetsuppgifter, och det är klart att den som bestämmer (i ett parti eller företag osv.) inte skall väljas ut pga kön, men vi kommer heller aldrig ifrån våra skillnader. Låt oss vara olika, välja våra egna intressen. Jag tänker då aldrig bege mig ut på jakt. Det är D's jobb. Så det så.

(Tänk nu på att jag skrivit ur ett generellt synsätt, jag menar absolut inte att pojkar inte får leka med dockor eller att flickor inte får ut och jaga. Jag menar bara att egentligen finns det väl inget problem? I så fall har jag missat det helt. Det finns klassningar som pojkleksaker, det finns flickleksaker eftersom det generellt sätt är så att flickor respektive pojkar föredrar en leksak framför den andra. Jag säger det igen, vad är problemet?)

Kommentarer
Postat av: emilystrange

Problemet är väl inte att flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar, utan varför det gör det.



Könet bestämmer inte vilka intressen eller behov man har, det är omvärlden (vuxna) som lär barnet vad som är accepterat och inte.



Problemet är att flickors och pojkars möjligheter hindras pga vilket kön de tillhör. Vuxna sätter in dem i fack där de kanske inte alls hör hemma om de själv hade fått välja.

2009-12-16 @ 13:35:26
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Postat av: Em

Bra inlägg! Jag håller med dig, jag tror inte vi blir jämställda förrän vi tar det som världens mest naturliga sak. Och det att ta det naturligt är också att acceptera våra olikheter.

2009-12-16 @ 16:23:22
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Lina

Jag håller med dig. Det förstoras upp alldeles så mycket som ett problem, när det egentligen inte behöver vara det. Det blir nog ett problem först när man gör det till ett, när man säger att flickor SKA ha rosa och leka med spisar och pojkar SKA ha blått och leka med robotar osv.

Det är ju så olika för alla vad man tycker är roligt. Tycker en flicka att rosa och spisar är skitkul, ja, då får hon göra det. Även en pojke. Och tvärtom, om flickorna vill leka med "pojksaker". Visst gillar inte jag när flickor blir överösta med rosa och flicksaker och pojkar med blått och tuffa killsaker, och det är väl DET som är problemet mest. Att föräldrarna gör så. Det är väl bättre om barnen själva får välja vad som är fint och roligt! En dag vill en flicka kanske vara prinsessa, andra dagen Spindelmannen. Och en pojke vill kanske också få vara prinsessa ibland. Det är bättre att låta dem leka med vad de vill!



(Nu blev det kanske lite osammanhängande, men poängen är att jag håller med att det inte är något problem.)

2009-12-16 @ 16:28:57
URL: http://concordelia.blogspot.com/
Postat av: Tutte [Din unerbara lillebror]

TACK, äntligen nån som har fattat

2009-12-17 @ 10:11:09
Postat av: Tutte [Din unerbara lillebror]

Kom på en sak gällande filmen, ReklamombudsMANNEN som är en kvinna stör sig på en rosa bakgrund?

2009-12-17 @ 10:14:09
Postat av: Tutte [Din unerbara lillebror]

Kom på en sak gällande filmen, ReklamombudsMANNEN som är en kvinna stör sig på en rosa bakgrund?

2009-12-17 @ 10:18:34
Postat av: Tutte [Din unerbara lillebror]

Men snälla, dubbelpost <3

2009-12-17 @ 10:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0